Elektromobily – budoucnost nebo zkáza?
Ivan Noveský přináší komentář k aktuálnímu tématu elektromobility a reaguje na jeden z aktuálních článků:
2020-01-17 Elektromobily
- LEDNA 2020 • 15:09
Dobíjení elektromobilů, které mělo být jednou z hlavních výhod proti konvenčním vozům, rychle zdražuje. Už několik dodavatelů nabíječek oznámilo razantní zvýšení cen a dobití vozu začíná být výrazně dražší než jízda s vozy s benzinovým či naftovým motorem.
Ve čtvrtek oznámil zvýšení cen jeden z největších evropských provozovatelů takzvaných rychlodobíječek – společnost Ionity. Za každou kilowatthodinu nově majitelé elektromobilů zaplatí 0,79 eura, tedy zhruba 21 korun. Například nabití elektroautomobilu Hyundai Kona s baterkou o kapacitě 40 kWh tak vyjde téměř na 850 korun. To vše při dojezdu zhruba 350 kilometrů, který je ovšem dosažitelný jen za ideálních podmínek.
Jeden kilometr u elektromobilu (podle stylu jízdy) tak může vyjít i na pět korun a více, což je i několikanásobek oproti provozu auta s naftovým či benzinovým motorem. Rozdíl je ještě výraznější u vozů se stlačeným zemním plynem (CNG), kde provoz vyjde na zhruba jednu korunu na kilometr. U úsporného dieselového vozu se náklady pohybují hluboko pod dvěma korunami.
Kromě Ionity zdražení oznámil už před několika týdny i E.ON, který má rovněž nabíječky i v Česku. Pokud zákazník bude u E.ON dobíjet nejvyšší rychlostí, zaplatí až 13 korun za kWh. Podle informací INFO.CZ navíc výrazně zdražuje i ČEZ, který zrušil takzvané paušální platby a bude od konce ledna účtovat za spotřebované kWh.
„Technicky bude přechod probíhat tak, že ještě v únoru bude zachován systém paušálních plateb za využívání celé naší sítě, a tím vytvořen prostor pro zákazníky, aby se registrovali v novém rozhraní a vybrali si vhodný tarif,“ řekl INFO.CZ mluvčí ČEZ Martin Schreier. Skupina tak zjevně přistupuje na filozofii ostatních provozovatelů, kdy zákazník dosáhne na přijatelné ceny dobíjení jen v případě, že bude využívat téměř výhradně jednu síť dobíječek.
Zdražení je vyvoláno i situací na trhu. Jednotlivé společnosti do budování sítě stanic musí investovat nemalé prostředky, cena elektřiny přitom citelně roste a roste i spotřeba.
Komentář: Ivan Noveský – Elektromobilita
Jejich užití je opravdu přínosem pro čistotu vzduchu ve městech, protože elektromobil má „výfuk“ (komín elektrárny) zpravidla mimo město. Pravdou sice je, že elektromobil vzduch ve městě neznečisťuje, ale také ho, na rozdíl od moderních dieselů, nečistí…..Ekologická zátěž z výroby baterií a elektromobilů a jejich likvidace je sice pouze několikanásobně větší než z výroby a likvidace dieselů, ale v případě požáru elektromobilu se prakticky vždy jedná doslova o místní ekologickou katastrofu…. Pokud však začne cena dobíjení odpovídat nákladům na dobíjení, ztrácí se jediná zbývající výhoda…. Doufejme, že nesmyslný boom elektromobilů, který hrozil přerůst v boom, ne nepodobný boomu solárních elektráren v roce 2010, který byla také postaven na nesmyslné dotační politice, kterou vytvořil Energetický regulační úřad porušením zákona, skončí ještě dříve, než stačí postihnout slušné občany a způsobit nevratné finanční a morální škody …… Již dnes jsou „na indexu“ všichni vlastníci solárních elektráren (solární baroni) a to i ti slušní, kteří postavili solární elektrárny včas a bez úplatků a na střechách či na brownfieldech a nikdy solárními barony nebyli. A mezi odsouzenými je i mnoho těch, kteří měli své solární elektrárny bezpečné a provozuschopné dle platných zákonů, ale měli pouze tu smůlu, že byli vybráni pro exemplární potrestání, jako důkaz čistoty a neúplatnosti úředníků……. A výsledkem paradoxně je, že nyní, když investice do 1 MW výkonu solární elektrárny „spadla“ ze 100-120 mil. Kč v roce 2009/2010 až na 15-18 mil. Kč v roce 2019/2020, a ze solárních elektráren se mohly stát opravdu seriózní energetické zdroje, málo ze slušných investorů se odváží je v ČR začít stavět….. Je zde proto analogie rizika, že z elektromobilů, které dnes slouží převážně pouze bohatým pro deklaraci jejich bohatství a „zeleného myšlení“, ale mohly by reálně a účelně sloužit např. pro rozvážkovou službu, sociální služby, atd. ve větších městech, se časem stane stejně pejorativní název jako je nyní „solární elektrárna“. A to je škoda, protože hloupé chyby u solárních elektráren by se neměly hloupě opakovat u elektromobilů…. Je to finanční hazard a současně i hazard s důvěrou občanů ve stát a jeho politiku, nejen ekologickou…
Úředník = šmejd, a je jedno kolik peněz dostane na výplatu. Stát dnes už v podstatě neexistuje, stát jsou lidé, a né společenství otroků které rádo by může jít pouze k bezcenným volbám, a pak jen těžce platit za otevřenost hranic do bezedných kapes zmetků. Peníze se dnes poušti ze státní kapsy do naprostých nesmyslů, a v připadě státních zakázek rozhodují študovaní vychcaní čuráčci (čemuž je mimo jiné naučil náš skvělý školský systém) s nulovou praxi. Pak se všechno jen neustále opravuje, mění atd. Elektromobilismus není nic jiného, než ukázka nerentabilnosti daného průmyslu (nemáte debilové krmit bezcennou buržoazii, a nepracující akcionáře), a pod falešnou záminkou ekologie tady vyselektovat bezcharakterní movité zmetky propagující režim „po nás potopa“. Největší ubohostí a ukázkou debility národa je, že tuto e-nesmyslnost chtějí zavádět v době zavírání emisních a jaderných elektráren především studovaní lidé. A zase zdražení elektřiny…jídla…služby, no takova malá studená občanská válka. Ono ten blahobyt (některých) nemůže trvat věčně. PS.: soudný den se bliží !!!
V oblasti energetiky problém č.1 : ať už elektřina, uhlí nebo nafta, jsou strategické komodity jež by absolutně na našem trhu neměly podléhat žádnému trendu celo-evropského pohybu cen. Jako naprostou vlastizradu by se dalo zcela relevantně považovat dotování z kapes daňových poplatníku, kdy celá burza je dnes pouze a jen předmětem manipulace se společností. ERU je vždy obsazeno buď hlupáky, nebo darebáky a v podstatě namísto neustálého trendu zvýšené dostupnosti této komodity (elektřiny), se kvůli nenažranosti nepracujících akcionářů staví občan do role otroka. Nač „stát“ dotoval např. tepelné čerpadla, když opět se jejich rentabilnost vzdálí na úroveň neekonomické, tudíž nechtěné. A pod ekologickým nátlakem Bruselských tupounů, zde lidi za pár let nebudou mít jinou možnost, než opět spalovat. A co se týká elektromobilů, tuším už Faraday prohlásil elektromobilismus za nemožný a bohapusté rouhání přírodními zdroji, nehledě na k tomu přidruženou nutnost akumulace, viďte, páni e-ekologové? Bylo by mnohem jednodušší nechat ve městech spalovat konvenční motory jiné palivo, např. hydrazin když je podle vizionářů tak ekologický. Tekutý vodík bohužel asi nebude zrovna v automobilismu to pravé ořechové.
… toľko hoaxov, populizmu az bludov dostať do tak krátkeho článku, obdivujem autorovu kreativitu a vytrvalosť sovinistu profesionalneho dezinformatora
Noveský vy jste se úplně pomát, žádnej dízl vzduch nečistí. Naopak, pěně ho špiní taxickým kracinogenním mikroprachem! Přestaňte papouškovat dezinformace z médií a zjistěte si fakta. Čistej dízl je stejnej nesmysl jako suchá voda. Dále si uvědomte že spalovací auta maj jeden výfuk svůj a druhý v elektrárně, neboť benzín ani nafta nepadá sama z nebe a nechytá se do kýblů a fafinérie potřebujou ke krakování spousty energie. ;-P
Dýzlům čistícím vzduch může věřit jen blázen. Čisté dýzly už jsem tu jednou měli a byla z toho jen aféra dýzlgate. Automobilky lžou až se jim od huby práší!
Co jsem četl (https://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-na-tom-Cesko-s-elektromobily-dnes-b5045.htm) tak se mi na to změnil názor a myslím si, že elektromobil má opravdu celou řadu výhod. Docela se těším na elektromobilku od škody.